Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
We praten vaak over emoties alsof het inferieure driften zijn die we in bedwang moeten houden met onze rede. Emoties zouden ons overvallen, terwijl de rede ons vrijer zou maken. Filosofen hebben echter altijd al vraagtekens geplaatst bij deze alledaagse opvatting van emoties.In dit boek maken we kennis met hun alternatieve visies. Denkers als Seneca, Spinoza, Hume, Darwin, Nietzsche, James, Heidegger, Sartre, Nussbaum en Damasio blijken emoties en rationaliteit op een veel subtielere manier aan elkaar te koppelen. Ze verwerpen de al te eenvoudige tegenstelling tussen emotie en rationaliteit. Door rationaliteit en emoties op subtiele wijze met elkaar te verbinden, zoeken de denkers nieuwe wegen naar geluk en ontwikkelen ze een bruikbare levenskunst. Dat maakt juist deze filosofen interessant om nu te lezen.Met bijdragen van dr. Miriam van Reijen, dr. Charles Vergeer, dr. Hans Maes, prof. Désirée Verweij, prof. Heleen Pott, Tom Speelman, ir. Wim Lintsen, Sandra Aerts, dr. Simone van der Burg en dr. Herman de Regt
Choose an application
Stress heeft een slecht imago, maar toch is het een onmisbaar mechanisme om te overleven. Het stressbeeld bespreekt wat er in je lichaam, brein en psyche gebeurt bij stress: Hoe uit het zich en welke lichamelijke mechanismen spelen daarbij een rol? Wat is de wisselwerking tussen lichaam en psyche? Op welke verschillende manieren gaan mensen met stress om? Welke rol speelt veerkracht?Het stressbeeld laat zien hoe je adequaat kunt reageren op stress. Je leert hoe je stressveroorzakers kunt herkennen en hoe je er beter mee om kunt gaan. Daarnaast wordt besproken hoe problematische stress met professionele hulp behandeld kan worden. Dit boek biedt inzichten en oplossingen voor mensen die last hebben van stress, en voor artsen, therapeuten, verpleegkundigen, leraren, personeelsmanagers, coaches en andere professionals.
Stress --- gevoelens --- 159.94 --- Stress. --- Zelfzorg --- Personeelswerk --- Sociaal werk
Choose an application
Hoe kijken bekendere, in het leven enigszins geslaagde Vlamingen, of Vlamingen die in de perceptie 'goed bezig' zijn terug op hun leven? Zijn zij erin geslaagd hun jeugddromen te realiseren? Welke dromen koesterden zij? En welke hindernissen hebben ze moeten nemen op het parcours van hun leven om te staan waar ze staan.0Radiomaakster Christina Van Geel sprak met: 0Kathleen Cools, Roger De Vlaeminck, Bert Anciaux, Alicja Gescinska, Guillaume Van der Stighelen, Sepideh Sedagatnia, Patrick Develtere, Fien Sabbe, Wouter en Karel Torfs, Zuster Jeanne De Vos, Els Dottermans, Tom Hannes, Dominique Persoone, Celie Dehaene, Frank Van Massenhove, Stef Bos, Kristien Dieltiens, Wim Opbrouck, Zuhal Demir, Benedikte Van Eeghem.
Belgium: persons --- Flanders --- Ambitie --- gevoelens --- 159.94 --- #gsdb10 --- Dreams --- Psychological aspects --- Success --- Interviews --- Celebrities
Choose an application
Wat de ziel van het vak is, is altijd een relevante vraag. In een tijd waarin er veel zorgen zijn over de ontwikkelingen in de (geestelijke) gezondheidszorg wordt deze vraag urgent. In dit boek leggen meer dan dertig auteurs, ervaren clinici en liefhebbers van hun vak, de focus op de ziel van het vak: werkelijk contact. Zoals contact maken met mensen die daar angstig, ambivalent of onhandig in zijn, maar ook het behouden van contact als de ander dreigt af te haken. Ook als dit plaats moet vinden onder soms moeilijke omstandigheden, zoals hoge productiedruk, het keurslijf van dbc’s, bemoeienis van verzekeraars, verlies van professionele autonomie, transities en reorganisaties. De auteurs gaan voorbij richtlijnen, protocollen en bezuinigingen: ze richten zich op de schoonheid van het vak!De ziel van het vak is geschreven voor en door professionals die zich bezighouden met de zorg voor mensen die psychisch lijden. in persoonlijke verhalen geven de auteurs een kijkje achter de doorgaans gesloten spreekkamerdeur. Het is bedoeld voor iedereen die goed contact nodig heeft om zijn werk adequaat te kunnen verrichten.
Geestelijke gezondheidszorg --- Sociale psychiatrie --- Therapie --- Beroepsethiek --- Hulpverlening --- Psychiatrie --- psychotherapie --- empathie --- geestelijke gezondheidszorg --- 615.8 --- 159.94
Choose an application
Schaduwverdriet is een vaak onbekende of vergeten vorm van verlies of verdriet. Toch krijgen steeds meer mensen in deze maatschappij te maken met één of meerdere vormen van dit verdriet. Ongewenste kinderloosheid, het verlies van een broer, zus of ouder, uitgestelde rouw maar ook verlies van zelfbeeld, toekomstbeeld of geheim verlies zijn slechts enkele vormen van schaduwverdriet.Schaduwverdriet in het licht is geschreven als een leidraad voor iedereen die zowel professioneel als privématig in contact komt met verborgen verlies. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden en de toegepaste werktechnieken toont Christine Janssens haar uitgebreide ervaring als psychotherapeute en verlies/rouwbegeleidster. Dit boek laat zien hoe het verborgen verlies erkenning kan krijgen en zo een plekje krijgt in het levensverhaal waardoor het litteken kan helen. (Bron: covertekst)
rouwverwerking --- Psychiatry --- verdriet --- burn-out --- Affective and dynamic functions --- Rouwproces --- gevoelens --- Verlies --- Verdriet --- Rouw --- 159.94 --- Verliesverwerking --- Rouwen --- Hulpverlening
Choose an application
Studeren aan de universiteit of hogeschool brengt voor iedereen een zekere mate van spanning met zich mee. Sommige studenten ontwikkelen echter faalangst die een ernstige belemmering vormt bij hun leren en leven. Voor hen werd dit werkboek opgesteld: niet als een wondermiddel, wel als een eerste stap om zelf een lastig probleem aan te pakken. In het eerste deel vind je een beschrijving van angst en faalangst en kun je je eigen probleem in kaart brengen. Vanuit dit inzicht in je faalangst kun je aan de slag om die te overwinnen. Het tweede deel biedt een aantal bruikbare strategieën en oefeningen die je leren om te gaan met angstige gedachten, je zelfvertrouwen helpen te versterken, enzovoort. 'Focus op faalangst' werd ontwikkeld voor groepstraining en individuele begeleiding van studenten in het hoger onderwijs, of om er zelfstandig mee te werken. Ook voor leerkrachten secundair onderwijs, CLB-medewerkers en docenten kan dit werk een nuttig instrument zijn. Het is samengesteld door studentenbegeleiders van de Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding van de Universiteit Antwerpen. Het is een werkboek uit de praktijk, voor de praktijk. (flaptekst)
Faalangst --- 415.3 --- faalangst --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- HO (hoger onderwijs) --- studentenbegeleiding --- Educational psychology --- Personality development --- Higher education --- PXL-Central Office 2018 --- hoger onderwijs --- studiebegeleiding --- 159.963.2 --- Hoger onderwijs --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- 159.94 --- anxiety
Choose an application
We menen vaak te weten wat andere mensen denken en willen. Maar kloppen onze aannames wel? Weten we inderdaad wat er omgaat in onze partners, kinderen, vrienden of collegas? Nicholas Epley laat zien wat wetenschappers ontdekt hebben over ons talent om ons in te leven in een ander en de verrassende fouten die we daarbij onbewust maar stelselmatig maken. Het goede nieuws is dat je een zesde zintuig kunt ontwikkelen, waarmee je kunt zien wat er in anderen omgaat.Iedereen heeft andere mensen nodig. Als je hechte vriendschappen en relaties wilt aangaan, vooruit wilt komen, gelukkig wilt zijn en anderen wilt motiveren, moet je andermans gedachten leren lezen."Is hij oprecht of liegt hij?"Wat denkt mijn partner werkelijk van me?"Hoe houd ik mijn werknemers tevreden?"Wat verwachten mijn kinderen en vrienden van me?"Wat denken mijn teamgenoten, collegas, klanten?"Wat zijn mijn rivalen of concurrenten van plan?
empathie --- 159.942 --- Zelfzorg --- Sociaal werk --- 159.94 --- emoties - gevoelens - gevoeligheid - affectie --- PXL-Social Work 2016 --- gedragspsychologie --- inlevingsvermogen --- Intuïtie --- Sociale intelligentie --- Empathie --- Emoties --- Non-verbale communicatie --- Meervoudige intelligentie --- Emotie
Choose an application
"Zonder empathie geen goede therapeutische relatie.Zonder goede alliantie tussen patiënt en therapeut geen optimaal behandelingsresultaat. Wonderlijk daarom dat in de meeste leerboeken een afzonderlijk hoofdstuk over empathie ontbreekt.Het concept empathie is niet onomstreden. Waar de ethologische school van Frans de Waal zelfs mensapen (bonobo’s) inlevingsvermogen toekent lijkt de neurobiologische school van Dick Swaab zaken als empathie inexistent te verklaren. Binnen de geestelijke gezondheidszorg wordt de roep om een rustig, empatisch contragewicht tegenover het ontregelend snelle maatschappelijk leven van vandaag steeds groter (getuige bijvoorbeeld de boeken van De Wachter en Verhaeghe).De opleiding tot psychiater of psychotherapeut selecteert studenten niet op empatisch vermogen. Een beetje natuurtalent zou zeker helpen. Gelukkig is het beslist mogelijk om de effectiviteit van empathie binnen de werkalliantie in het therapeutische proces te verbeteren. De patiënt is geholpen met het zachte wapen van de empathie dat de goede therapeut altijd in de aanslag houdt."
empathie --- Psychiatry --- patiënt-therapeut relatie --- arts-patiënt relatie --- therapiemotivatie --- psychotherapie --- Empathie --- #KVHB:Empathie --- #KVHB:Psychotherapie --- #KVHB:Psychiatrie --- 159.94 --- 615.8 --- Empathie. --- psychiatrie --- Psychiatrie --- PXL-Healthcare 2015 --- psychoanalyse --- Psychotherapie
Choose an application
De wereldberoemde psychologe Carol Dweck van Stanford University heeft, na tientallen jaren onderzoek naar prestatie en succes, een baanbrekend begrip ontdekt: de kracht van onze mindset. Dweck legt uit dat het niet alleen onze vaardigheden en talenten zijn die voor succes zorgen, maar ook onze statische of op groei gerichte mindset. Ze maakt duidelijk waarom het prijzen van de intelligentie en het talent van onze kinderen niet bevorderlijk is voor hun zelfvertrouwen en prestaties, maar hun succes zelfs in de weg kan staan. Met de juiste instelling kunnen we onze kinderen motiveren en hen helpen op school beter te presteren, en tegelijk op persoonlijk en professioneel vlak onze eigen doelen bereiken. Dweck onthult wat alle goede ouders, leerkrachten, topmanagers en sportlieden al weten en laat zien hoe een simpel idee over de werking van de hersenen, liefde voor leren en veerkracht kan creëren, die de basis vormen voor prestaties op elk terrein. (flaptekst)
415.4 --- algemene psychologie --- motivatie --- Competenties --- intelligentie --- 159.92 --- Levenskunst --- Zelfontplooiing --- competenties --- Motivatie --- Psychologie : algemeen --- Sportpsychologie --- intelligentie$ --- Hogere geestelijke functies --- 159.95 --- 159.94 --- Mindset --- soft skills --- employability skills --- sociale relaties --- ouderschap --- prestaties --- Psychiatry --- bedrijfsleven --- zelfontplooiing --- schoolleven --- Competenties. --- Intelligentie. --- Motivatie. --- Mentaliteit
Choose an application
De auteur beschrijft wat het betekent om je kwetsbaar op te stellen in een wereld die gericht is op perfectionisme en het nemen van risico's zonder dat succes gegarandeerd is. Of het nu om werk, relaties of opvoeding gaat: het is eng en moeilijk om je kwetsbaar op te stellen, maar het is nog veel moeilijker om het niet te doen en jezelf af te blijven vragen: wat als ik het wel had geprobeerd? We verwachten van onszelf en van anderen dat we elke dag de schijn ophouden om anderen te laten zien hoe goed we alles voor elkaar hebben. Kwetsbaarheid is een emotie waar bijna niemand zich prettig bij voelt. We associëren het met onzekerheid en risico's. Toch zegt de auteur dat juist kwetsbaarheid de basis is van alle mooie dingen in het leven als liefde, vertrouwen en vreugde. Ze moedigt de lezer aan om perfectionisme te laten varen, kwetsbaarheid te omarmen en uitdagingen aan te gaan
gevoelens --- Perfectionisme --- 172 --- Vaardigheden talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit success --- zelfontplooiing --- emoties --- kwetsbaarheid --- zelfzorg --- psychologie --- 159.94 --- Levenskunst en zelfopvoeding --- ethiek - levenskunst en zelfopvoeding --- Zelfzorg --- Sociaal werk --- ethiek --- gedrag (mensen) --- Psychology --- PXL-Central Office 2014 --- levenskunst --- Levenskunst --- Psychologie --- Zelfkritiek --- Kwetsbaarheid --- Persoonlijkheid --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Schaamte --- Emoties --- Angsten --- Psychologie. --- Levenskunst. --- Zelfontplooiing. --- Psychologie: emoties --- perfectionisme --- Bee Collection --- Angst --- Welbevinden --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Man --- Volwassene --- Emotie --- #gsdbP --- 410 --- assertiviteit --- geluk --- zelfopvoeding --- zelfontwikkeling
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|